Laat Mijn EV Specialist uw auto deskundig onder handen nemen!

Elektrisch rijden: zo werkt regeneratief remmen

Zo werkt het regeneratief remmen van een elektrische auto

Een elektrische auto onderscheidt zich behoorlijk van een brandstofauto. Met name de onderhuidse techniek is anders. Dat geldt ook voor de remmen van een elektrisch voertuig. De meeste elektrische auto’s hebben recuperatieve remmen. Met regeneratief remmen wekt de elektrische auto stroom op. Benieuwd hoe dat precies zit? We leggen het uit! 

Wat is regeneratief remmen?

Bij regeneratief remmen wordt de elektromotor van een elektrische auto als dynamo gebruikt. Hiermee wordt de bewegingsenergie van de auto omgezet in elektrische energie, dit zorgt ervoor dat de auto afremt. De energie die is opgewekt bij het remmen wordt opgeslagen in de accu van de elektrische auto en kan opnieuw gebruikt worden. 

Hoe werkt regeneratief remmen?

Regeneratief remmen is dus een manier om de bewegingsenergie die in een rijdende auto zit weer terug te winnen. Maar hoe werkt regeneratief remmen?

Om de snelheid van een auto te verlagen moet de bewegingsenergie uit de auto gehaald worden. Dit gebeurt met schijfremmen. Bij het remmen wordt het remblok op de remschijf geklemd en ontstaat er wrijving tussen de remschijf en het remblok. Deze wrijvingskracht verlaagt de snelheid van de auto. De bewegingsenergie die hierbij vrijkomt wordt omgezet in warmte. Dit is een heel effectieve manier om de auto te laten afremmen en tot stilstand te brengen. Het nadeel van deze manier van remmen is dat de bewegingsenergie wordt omgezet in warmte en niet in een energievorm die opnieuw gebruikt kan worden. 

Een alternatief voor schijfremmen is een dynamo of generator. Een dynamo of generator kan de bewegingsenergie die vrijkomt bij het remmen omzetten naar elektrische energie. De motor van een elektrische auto is aan de wielen gekoppeld en kan eenvoudig dienstdoen als dynamo.

Bij regeneratief remmen regelt de boordcomputer via de vermogenselektra waarmee de elektromotor op de accu is aangesloten hoeveel energie de als dynamo gebruikte elektromotor omzet naar elektrische energie en dus hoe snel de auto afremt. De elektrische energie die tijdens het remmen is opgewekt kan hierdoor eenvoudig worden teruggeleid naar de accu. Bij regeneratief remmen wordt de bewegingsenergie dus niet omgezet in warmte, zoals bij schijfremmen, maar in elektriciteit die wordt opgeslagen in de accu. 

De voordelen van regeneratief remmen

Regeneratief remmen heeft een aantal belangrijke voordelen. Het belangrijkste voordeel is het terugwinnen van bewegingsenergie bij het afremmen van een elektrische auto. Hierdoor wordt de actieradius (de afstand die de auto kan afleggen) vergroot. 

Het meeste remwerk bij een elektrische auto gebeurt door regeneratief remmen, hierdoor worden de conventionele schijfremmen veel minder gebruikt. Omdat de conventionele schijfremmen minder worden gebruikt treedt er minder slijtage aan de remblokken op, waardoor deze veel langer meegaan. De onderhoudskosten van een elektrische auto worden daardoor lager. 

Naast het voordeel voor uw eigen portemonnee zorgt een lagere slijtage van de remblokken ook voor een lagere verspreiding van fijnstof, wat weer een milieuvoordeel is. Het fijnstof van elektrische auto’s komt voornamelijk door slijtage van de banden. Hoe snel de banden slijten hangt van een aantal dingen af: 

  • Rijstijl
  • Het aantal kilometer dat per jaar wordt gereden
  • De bandenspanning van de auto
  • Het type banden
  • Het gewicht van de auto 

Elektrische auto’s zijn vaak zwaarder in vergelijking tot de meeste brandstof auto’s. Daardoor slijten de banden van een elektrische auto doorgaans sneller. 

Verschil remmen elektrische auto en brandstof auto

Een elektrische auto heeft dus recuperatieve remmen en remt daardoor generatief. Een brandstof auto heeft conventionele remschijven en kan daardoor niet regeneratief remmen. De energie die tijdens het remmen wordt omgezet wordt daarom in warmte omgezet en niet in een andere energievorm. Om regeneratief te kunnen remmen heeft een auto de volgende uitrusting nodig: 

  • Dynamo om regeneratief te remmen
  • Accu om bewegingsenergie in op te slaan
  • Elektromotor om de opgeslagen energie te kunnen gebruiken 

Om een auto met een verbrandingsmotor regeneratief te laten remmen heeft deze de bovenstaande uitrusting nodig. De auto wordt dan omgebouwd tot hybride auto. Wordt de verbrandingsmotor helemaal weggelaten dan heb je een volledig elektrische auto. 

Remmen laten controleren? Ga voor Mijn EV Specialist!

Heeft uw elektrische auto recuperatieve remmen? Dan is het belangrijk om uw remmen regelmatig te laten controleren. Regeneratief remmen heeft vele voordelen, maar als het rempedaal nooit wordt gebruikt, kunnen de remschijven, -blokken of -schoenen gaan roesten. Laat uw remschijven en remblokken daarom bij iedere 60.000 kilometer vervangen. Bij Mijn EV Specialist bent u daarvoor op het goede adres! 

Goed onderhoud aan uw elektrische auto vereist specialistische kennis. De specialisten van Mijn EV Specialist beschikken over deze kennis. Zij worden geregeld bijgeschoold in de nieuwste technieken en ontwikkelingen. Daarnaast beschikt onze garage over de juiste apparatuur. Wilt u de remmen van uw elektrische auto laten controleren? Maak dan snel een afspraak

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn