Laat Mijn EV Specialist uw auto deskundig onder handen nemen!

Het verhogen van de verkeersveiligheid met behulp van rijhulpsystemen

anwb routeplanner elektrische auto_4

Auto’s worden steeds slimmer en krijgen steeds meer systemen die u helpen om gevaar te voorkomen. Deze rijhulpsystemen houden een oogje in het zeil, waarschuwen voor gevaar en kunnen zelfs actief ingrijpen wanneer u steken laat vallen. Om de verkeersveiligheid te verhogen maakt Europa het vanaf 2022 verplicht voor nieuwe auto’s om bepaalde rijhulpsystemen aan boord te hebben. Er zijn tientallen verschillende soorten rijhulpsystemen. Welke dat zijn en welke vanaf 2022 verplicht zijn leest u hier.

Rijhulpsystemen

Auto’s met rijhulpsystemen, ook wel slimme auto’s, hebben een aantal sensoren die zien, analyseren en communiceren met de omgeving. Deze rijhulpsystemen zijn in het leven geroepen om een oogje in het zeil te houden en om in te kunnen grijpen wanneer u zelf nog geen ‘probleem’ heeft gedetecteerd. Om te kunnen zien, analyseren en communiceren met de omgeving bestaan rijhulpsystemen uit een combinatie van camera’s, radartechniek en slimme sensoren die in de auto zijn ingebouwd en met elkaar samenwerken. Een krachtige computer verwerkt al deze informatie en geeft de auto opdrachten. De overkoepelende term voor deze rijhulpsystemen is ADAS, ook wel Advanced Driver Assistance Systems genoemd.

Wat is ADAS?

ADAS staat voor Advanced Driver Assistance Systems, oftewel een verzameling van allerlei slimme rijhulpsystemen in een auto. Grote kans dat uw eigen auto één of meerdere van dit soort systemen aan boord heeft. Op dit moment is dit systeem nog een optie, maar binnenkort zal elke nieuw geleverde auto ze hebben. Deze rijhulpsystemen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheids en bereiden ons stapje voor stapje voor op de komst van de zelfrijdende auto.

De volgende rijhulpsystemen zijn vanaf 2022 verplicht:

  • Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen
  • Intelligente snelheidsbegrenzer
  • Ongevalsdatarecorder
  • Rijbaanassistentie (Lane Departure Warning)
  • Parkeersensoren
  • Noodremsysteem
  • Verbeterde veiligheidsgordels
  • Achteruitrijcamera
  • Voorruit met veiligheidsglas voor botsing met zwakke weggebruikers
  • Voorbereiding voor een alcoholslot

Welke vormen van ADAS zijn er?

Naast deze verplichte rijhulpsystemen zijn er nog meer systemen die u helpen om de verkeersveiligheid te waarborgen.

  • Adaptive Cruise Control: dit is een snelheidsregelsysteem dat met behulp van een radar of laser automatisch dezelfde afstand bewaart (cruise control) tot de voorliggende auto, ongeacht welke snelheid deze rijdt.
  • Front assist: remt de voorgaande auto uit het niets en reageert u niet snel genoeg? Front assist neemt het rempedaal over en zorgt dat u geen aanrijding krijgt.
  • Lane assist: rijstrookassistent die ervoor zorgt dat de auto binnen de lijnen blijft.
  • Parkeer assistent: helpt u inparkeren door in een parkeerplek te sturen.
  • Verkeersbordherkenning: herkent verkeersborden langs de weg en projecteert deze op het dashboard.
  • Intelligent Speed Adaptation (ISA): leest de verkeersborden en waarschuwt de bestuurder bij overschrijding van de maximumsnelheid.
  • Dodehoekdetectie: hierbij worden sensoren gebruikt om de bestuurder te waarschuwen over een dode hoek middels een alarm.

Hoe werken ADAS-systemen?

ADAS-systemen werken door middel van een netwerk van camera’s en sensoren, die op verschillende plekken in de auto zijn gemonteerd. De voorruit bevat een hoop van deze camera’s en sensoren. De sensoren en camera’s zijn als het ware de zintuigen van de auto. Deze zintuigen registreren alles wat er met en om de auto heen gebeurd en geeft deze informatie door aan de centrale computer. De slimme software in de computer weet aan de hand van de camera’s en sensoren welke actie op welk moment nodig is en voert deze razendsnel uit.

Kalibreren van rijhulpsystemen

Elektronische rijhulpsystemen moeten in goede conditie blijven om optimaal te kunnen functioneren. Om een correcte en veilige werking te garanderen, moeten de systemen regelmatig worden gecontroleerd en gekalibreerd. Zo moet u er bijvoorbeeld voor zorgen dat de voorruit goed schoon is, zodat de camera’s die achter de voorruit zitten goed zicht hebben. Ook moet u geen stickers in de buurt van de camera’s plakken.

Er zijn een aantal situaties waarin het is aan te raden uw rijhulpsystemen te kalibreren, zoals:

  • Het is belangrijk om na een (lichte) schade aan uw voertuig de rijhulpsystemen opnieuw te kalibreren.
  • Na het vervangen van de voorruit van uw auto.
  • Wanneer er banden zijn gemonteerd met een afwijkende diameter dan door de fabrikant voorgeschreven.
  • Na het monteren van verlagingsveren.
  • Bij schade aan de camera’s of radars.

Hoe gaat het kalibreren van rijhulpsystemen in zijn werk?

Om de rijhulpsystemen van uw auto te kalibreren moet de auto uitgelijnd worden, zoals door de fabrikant is voorgeschreven. Hiervoor is het belangrijk dat de auto recht staat. De wielen moeten uitgelijnd worden en de banden moeten op de juiste spanning staan.

Kalibreren ADAS-camera

Een goede werking van de ADAS-camera is cruciaal voor de werking van de diverse ADAS-systemen. De autofabrikant geeft aan in welke gevallen de camera opnieuw moet worden gekalibreerd. Dit is vooral het geval bij het vervangen van de voorruit en bij het monteren van de banden.

Voordat de ADAS-camera gekalibreerd wordt, moet de wieluitlijning en de bandenspanning worden gecontroleerd. Wanneer deze afwijken van de specificaties, moeten deze worden afgesteld.

Waarom is kalibreren zo belangrijk?

Een klein verschil in de positie van de ADAS-camera kun grote gevolgen hebben: aangezien de camera tientallen meters vooruit kan kijken, kan dat op een wegdek al gauw een halve meter schelen. Dat kan betekenen dat wanneer u op de snelweg rijdt, het signaal pas afgaat wanneer u al een stuk over de belijning bent. Het is daarom van groot belang om de camera tijdig te laten kalibreren en zo op de juiste manier in te stellen. Laat dat aan Mijn EV Specialist over!

Het verschil tussen statisch en dynamisch kalibreren

Afhankelijk van het type auto dat u rijdt, kan de kalibratie van de camera statisch of dynamisch plaatsvinden. Bij dynamisch kalibreren wordt een toestel aangesloten op de auto en wordt de camera tijdens het rijden gekalibreerd.

Statische kalibratie vindt plaats in de werkplaats met een kalibratie instrument. Met behulp van specifieke apparatuur wordt de camera gekalibreerd.

Zelfrijdende auto’s

Al deze rijhulpsystemen zijn een voorbode voor de volledig zelfrijdende auto. De volledig zelfrijdende auto is van de nabije toekomst. De werking van de systemen in een zelfrijdende auto is in veel gevallen gebaseerd op connectiviteit: de auto verbonden met het internet. De komende jaren zullen rijhulpsystemen in hoog tempo slimmer worden waardoor de auto zelfstandiger wordt en uiteindelijk (deels) autonoom aan het verkeer kan deelnemen. Op dit moment zijn er nog geen zelfrijdende auto’s, maar deze gaan er in de toekomst hoogstwaarschijnlijk wel komen. Hoe snel dit zal gaan, ligt aan de ontwikkelsnelheid van de auto’s, de systemen, de regelgeving en maatschappelijke acceptatie.

De Tesla

Autofabrikant Tesla is de afgelopen tijd begonnen met de uitrol van de volledig zelfrijdende Autopilot-functie. De nieuwe Tesla-auto’s moeten standaard geleverd worden met een geavanceerde hardware, die in staat is om in de toekomst een volledig zelfrijdende auto te faciliteren.

Zo stelt de Autopilot rijstrookwijzigingen voor om de route te optimaliseren. Ook stuurt de Autopilot uw auto automatisch naar knooppunten en afritten op de snelweg op basis van uw bestemming. Het is nog even afwachten hoe en wanneer de zelfrijdende auto van Tesla op de markt komt. Heeft u een Tesla en bent u opzoek naar een schadeherstelbedrijf? Dan bent u bij Mijn EV Specialist aan het goede adres. Wij zijn gespecialiseerd in Tesla schadeherstel in onze Tesla Approved Body Shop.

Uw elektrisch voertuig of Tesla laten kalibreren door Mijn EV Specialist

Wilt u uw auto laten kalibreren. Dat kunnen we voor u bewerkstelligen. Onze monteurs hebben jarenlange ervaring met dit soort technische schade. Neem contact met ons op of meld uw schade.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn